Tiedotteet 2008

12.5.2008 10.00

Julkisia varoja on käytetty tehottomasti sähköisen tunnistuksen kehittämisessä

Julkishallinnossa on kehitetty sähköisiä tunnistuspalveluita voimakkaasti, mutta päädytty useisiin päällekkäisiin ja taloudellisesti epäedullisiin...

Julkishallinnossa on kehitetty sähköisiä tunnistuspalveluita voimakkaasti, mutta päädytty useisiin päällekkäisiin ja taloudellisesti epäedullisiin ratkaisuihin.

Tarkastuksen piiriin kuuluneiden tunnistuspalveluiden kehittämis- ja käyttökustannukset olivat vuosina 1999–2007 yhteensä noin 40 miljoonaa euroa. Huomattavista panostuksista huolimatta suurin osa tunnistustapahtumista tehdään edelleen verkkopankkitunnuksilla. Osasyinä varojen tehottomaan käyttöön ovat olleet valtion IT-toiminnan ohjauksen riittämättömyys, tavoitteiden lyhytjänteisyys, päällekkäisten hankkeiden tukeminen sekä se, että todellisia tarpeita palveluiden käytölle ei ole selvitetty.

Väestörekisterikeskuksen varmennetoiminta on ollut tappiollista ja markkinoita vääristävää. Sen tarjoamien varmenteiden käytössä on ongelmia ja niille on julkishallinnossa vain vähän käyttöä. Väestörekisterikeskuksen varmennetoiminta on ollut tehotonta ja havaittuja puutteita on selvitetty useaan otteeseen, mutta niitä ei ole korjattu.

Useissa tunnistuspalveluhankkeissa on havaittu puutteita tai laiminlyöntejä hankintasäännösten noudattamisessa. Ongelmia on ollut erityisesti Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen ja Verohallituksen hankinnoissa. Niiden tunnistuspalveluiden kehittämistä ei ole tehty asianmukaisesti, eikä hankintoja hankintalainsäädännön mukaisesti. Lisäksi hankkeissa oli puutteita eri viranomaisten välisessä yhteistyössä.

Verohallitus on esimerkiksi hankkinut palvelukseensa henkilökonsultteja ilman selkeitä toimeksiantoja ja määräaikaa tai riittävää seurantaa. Verohallituksen Katso-palvelun toteutus on monessa suhteessa lainvastainen sekä ongelmallinen valtion IT-strategiassa asetettuihin tavoitteisiin ja linjauksiin nähden. Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen varmennetoiminnassa on huomattavia taloudellisia ja toiminnallisia riskejä. Pelkästään terveydenhuollon ammattivarmenteen käyttöönottovaiheen kustannukset voivat nousta jopa kymmeneen miljoonaan euroon, josta suurin osa kustannetaan julkisin varoin. Tätä ei ole huomioitu hankkeen käynnistämisvaiheessa.

Viranomaisten tietojärjestelmähankinnat tulee valmistella huolellisesti ja valmistelussa on selvitettävä, mitä vastaavia järjestelmiä valtionhallinnossa on jo käytössä tai kehitteillä. Valtion IT-toiminnan koordinointia tulee tehostaa lainsäädännön avulla. Yksittäisten viranomaisten tulisi hankkia vain omaan ydintehtäväänsä liittyviä järjestelmiä. Viranomaisten tulee myös tietoturvatoimenpiteitä suunnitellessaan huomioida suojauksen todellinen tarve. Henkilötunnistus ei yleensä ole sähköisen asioinnin edellytys. Tunnistuspalveluiden ylikorostaminen on voinut johtaa muiden julkisen hallinnon sähköisten asiointipalveluiden hitaampaan kehittämiseen.

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Tomi Voutilainen, p.(09) 432 5832

Ylijohtaja Vesa Jatkola, p. (09) 432 5704

Tarkastuskertomus 161/2008: Tunnistuspalveluiden kehittäminen ja käyttö julkisessa hallinnossa

Toiminnantarkastuskertomukset

Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä