Puoluerahoituksen läpinäkyvyys on uskottavuuskysymys



Puoluerahoituksen tarkastaminen on ollut Valtiontalouden tarkastusviraston tehtävä vuodesta 2010. Tarkastuksen peruspilarina on valvontaa varten perustettu vaali- ja puoluerahoituksen verkkopalvelu, jonne ilmoitusvelvolliset toimittavat tilinpäätöstietojaan ja tekevät ajantasaisia ilmoituksia saamistaan tukisuorituksista.

Saimme syksyllä valmiiksi viisivuotisen tarkastusurakan, jonka aikana teimme 160 tarkastusta ja näin ollen myös saman verran tarkastusmuistioita kolmen ja viimeisenä vuonna neljän tarkastajan voimin.

Tarkastustemme kohteina ovat olleet puolueet, niiden piiri- ja naisjärjestöt sekä puolueiden ilmoittamat lähiyhteisöt, jotka ovat enimmäkseen säätiöitä. Tarkastukset ovat kattaneet puoluerahoitusjärjestelmään toimitettujen tietojen oikeellisuuden ja riittävyyden, puoluelain noudattamisen ulkopuolisen tuen vastaanottamisessa sekä kirjanpidon ja muut pyydetyt selvitykset ajalta 1.1.2011–31.8.2016. Paikallistarkastukset tekivät tarkastusviraston toimintaa tutuksi myös valvottaville. Samalla voitiin hakea varmistusta asioille, jotka eivät näy pankkitileillä tai kirjanpidossa.

Puoluerahoitustarkastuksessa on kyse yhteiskuntajärjestelmämme uskottavuudesta ja poliittisten toimijoiden integriteetistä, joka toisinaan on menneinä vuosikymmeninä ollut koetuksella. Rahoituksen läpinäkyvyyttä ovat peräänkuuluttaneet myös ETYJ ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD.

Puoluerahoitustarkastusta ei ole tehty volyymien tai otantojen perusteella. Tukisuoritusten ilmoitusrajaksi on laissa säädetty 1 500 euroa. Ilmoituskynnys voi kuitenkin ylittyä myös kumulatiivisina suorituksina kalenterivuoden aikana, joten kävimme ja käymme läpi vastedeskin kaikki tarkastettavien tulotapahtumat mukaan lukien kulutilien hyvitykset. Tarkastuksissamme on nollatoleranssi: kiellettyä tukea ei saa ottaa vastaan euroakaan. Tasapuolisuusvaatimus edellyttää myös, että kaikki valvottavat tarkastetaan yhtäläisin perustein ja mahdollisimman kattavasti. Tarkastusväli ei voi olla kovin pitkä, koska kirjanpitolain mukaan tositteet on säilytettävä ”vain” kuusi vuotta.

Tänä vuonna Valtiontalouden tarkastusvirastosta tuli myös puolueiden saaman valtionavustuksen eli ns. puoluetuen tarkastaja.  Olemme aloittaneet jo tämän työn selvittämällä valtionavustuslain edellyttämän sopimusmenettelyn toimivuutta sekä valtionavustusten kustannusselvityslomakkeiden logiikkaa.

Puoluerahoitustarkastuksella on yhteiskunnallisesti merkittävä varmennustehtävä. Tarkoituksena on osoittaa, että valvottavat ja niiden auktorisoidut tilintarkastajat noudattavat puoluelakia ja valtionavustuslakia ja että kirjanpitolain lisäksi täyttyvät myös puoluelain edellyttämät läpinäkyvyysvaatimukset. Tekemämme tarkastukset ovat näyttäneet, että kiellettyä tukea on vastaanotettu varsin vähän. Olennaista tarkastuksen näkökulmasta onkin, että valvottavien menettelyt ovat olleet asianmukaisia ja läpinäkyviä.

Puutteita esiintyy edelleen ilmoitusmenettelyssä ja tilintarkastajien toiminnassa. Tarkastustemme jälkeen on tehty takautuvasti uusia ajantasaisia ilmoituksia hyvinkin huomattavista tukimääristä. Lisäksi olemme havainneet, että eri näkökulmista tehdyt tilitykset ja muut selvitykset eivät aina ole keskenään loogisia ja virheettömiä. Näin ollen puolue- ja vaalirahoitusta koskevien yhteenvetotietojen kokoaminen on vaativaa ja virhealtista. Tuskin kukaan alun perin osasi odottaa, että VTV:n tarkastusten jälkeen jouduttaisiin tekemään näin merkittävää paikkaustyötä.       

Puoluerahoitustarkastuksissamme jokainen tarkastuskohde on ollut uniikki. Vastaamme on tullut monenlaisia tilanteita. Syksyn aikana jouduimme arvioimaan muun muassa kadonneen kirjanpidon ja puuttuvien tiliotteiden merkitystä. Lisäksi selvitimme ulkomailta tulleiden vaaliavustusten alkuperää, asuntojen ja kiinteistöjen historiatietoja sekä niiden ja taide-esineiden myyntihintojen asianmukaisuutta, erilaisia sopimusjärjestelyjä ja lakkautettujen piirijärjestöjen menettelyjä. Vaikka yksityishenkilöiden jäsenmaksut ovat tavallisesti hyvin pieniä, tarkastuksissamme havaitsimme myös suorituksia, joissa maksun loppusummaa oli muutettu olennaisesti tavanomaista suuremmaksi.

Osana lakisääteistä puoluerahoitusvalvontaa VTV tarkastaa vuosittain noin 50 organisaation puoluerahoituksen. Tässä yhteydessä tarkastamme lisäksi valtionavustuksen käyttöä. Näin suuren tarkastusmäärän mahdollistavat yhä useammin sähköisesti saatava kirjanpito- ja muu aineisto sekä tarvittaessa lisääntyvä yhteydenpito tarkastettavien käyttämiin tilitoimistoihin ja aiempi tarkastuskokemus. Tarkastustuloksista raportoidaan eduskunnalle vuosittain.

***
Klaus Krokfors
Kirjoittaja toimii johtavana tilintarkastajana Valtiontalouden tarkastusvirastossa.



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä