Rikosasioiden käsittelyn sujuvoittaminen edellyttäisi vaikuttavaa viranomaisyhteistyötä, joka nykyisellään puuttuu. Prosessin sujuvoittamiseen tarvittaisiin mitattavissa olevia, yhteisiä tavoitteita sekä niitä tukevat yhteistyörakenteet.
Valtion organisaatioissa on yhä vaihtelevat valmiudet suojautua niihin kohdistuvilta korruptioriskeiltä, vaikka asiassa on myös edistytty. Organisaatioiden olisi lujitettava omaan toimintaansa kohdistuvien korruptioriskien tunnistamista.
Eduskunnan käsittelyssä parhaillaan oleva poliittisen rahoituksen lainsäädännön muutosesitys sisältää tärkeitä lisäyksiä ja tarkennuksia lainsäädäntöön. Valvojan näkökulmasta erikseen ilmoitettavan tuen rajojen nosto olisi kuitenkin heikennys vaalirahoituksen avoimuuteen.
Investointien suunnittelu ja seuranta on toteutettu valtion kirjanpitoyksiköissä pääosin asianmukaisesti. Suunnittelun ja seurannan ohjeistusta tulee kehittää konkreettisemmaksi siten, että se ohjaisi selkeämmin merkittävien investointien tunnistamisessa ja menettelytapojen suuntaamisessa.
Jokainen alue- ja kuntavaalien ehdokas voi lisätä vaalirahoituksen läpinäkyvyyttä tekemällä ennakkoilmoituksen omasta vaalirahoituksestaan. Vaalien jälkeen valtuutetut ja varavaltuutetut tekevät vielä lopullisen lain vaatiman vaalirahoitusilmoituksen.
Siirtomäärärahojen mitoittamista ohjaa eniten vuotuinen kehysbudjetointi osana monivuotista kehysmenettelyä. Budjetoinnin läpinäkyvyyttä heikentää se, että aiemmilta vuosilta siirtyneitä eriä ei pääsääntöisesti talousarviossa esitetä. Valtiovarainministeriön tulisi varmistaa budjetoinnin asianmukaisuus ja läpinäkyvyys.
Työ- ja elinkeinoministeriö on tarkentanut soveltamisohjetta työttömän yritystoiminnan arvioimiseksi. Myös sosiaali- ja terveysministeriö ja oikeusministeriö ovat edistäneet niille annettuja suosituksia.
Viranomaiset panostavat digitaalisten palvelujen kehittämiseen, mutta myös tarve vaihtoehtoisille asiointikanaville tunnistetaan laajasti. Tukea digiasiointiin tarvitsevat monet ryhmät, eivät ainoastaan ikäihmiset.
Työajan kohdentamistietojen hyödyntämisessä on valtion hallinnossa puutteita. Osassa virastoista työajan kohdentamistietoja ei hyödynnetä käytännössä lainkaan. Työajankohdentamisen tietoja tulisi hyödyntää niin viraston johtamisessa, kehittämisessä kuin toiminnasta raportoinnissakin.
Tavoite poliisin ja oikeushallinnon kolmesta keskenään yhteentoimivasta tietojärjestelmästä jäi saavuttamatta. Toteutuessaan yhteentoimivat järjestelmät olisivat mahdollistaneet tiedon sujuvan liikkumisen yli viranomaisrajojen ja tehostaneet rikosasioiden käsittelyä.
Jokainen europarlamenttivaalien ehdokas voi lisätä vaalirahoituksen läpinäkyvyyttä tekemällä ennakkoilmoituksen vaalirahoituksestaan mahdollisimman pian. Vaalien jälkeen lopullisen vaalirahoitusilmoituksen tekevät europarlamenttiin valitut edustajat ja varaedustajat.
Presidentinvaalin 2024 vaalikampanjoiden rahoituksesta voi jo tehdä ennakkoilmoituksen Valtiontalouden tarkastusvirastolle (VTV). Yhdenkään ehdokkaan vaalikampanjan rahoituksesta ei vielä ole tehty ennakkoilmoitusta.