Smidigare handläggning av brottmål skulle förutsätta ett effektivt myndighetssamarbete, som saknas för närvarande. Mätbara gemensamma mål samt samarbetsstrukturer som stödjer målen skulle behövas för att göra processerna smidigare.
Statens organisationer har fortfarande varierande beredskap att skydda sig mot korruptionsrisker, även om man också har gjort framsteg i frågan. Organisationerna bör stärka identifieringen av korruptionsrisker i sin verksamhet.
Det förslag till ändring av lagstiftningen om politisk finansiering som för närvarande behandlas i riksdagen innehåller viktiga tillägg och preciseringar. Ur tillsynsmyndighetens synvinkel skulle en höjning av gränserna för bidrag som ska redovisas separat utgöra en försämring av valfinansieringens öppenhet.
Investeringarna har i huvudsak planerats och följts upp på adekvat sätt vid de statliga bokföringsenheterna. Anvisningen om planering och uppföljning bör dock göras konkretare så att den tydligare styr identifieringen av betydande investeringar och inriktningen av metoderna.
Varje kandidat i välfärdsområdes- och kommunalvalet kan göra valfinansieringen mer transparent genom att lämna in en förhandsredovisning av finansieringen av sin egen valkampanj. Efter valet ska fullmäktigeledamöterna och ersättarna lämna in den slutliga redovisningen av valfinansieringen som lagen kräver.
Dimensioneringen av reservationsanslagen styrs mest av den årliga rambudgeteringen som en del av det fleråriga ramförfarandet. Transparensen i budgeteringen försämras av att poster som överförts från tidigare år i regel inte presenteras momentspecifikt i budgeten. Finansministeriet bör säkerställa att budgeteringen är adekvat och transparent.
Myndigheterna satsar på att utveckla digitala tjänster, men man är också i stor utsträckning medveten om behovet av alternativa servicekanaler. Många grupper, inte bara äldre personer, behöver stöd i användningen av digitala tjänster.
Det finns brister i utnyttjandet av uppgifterna om fördelningen av arbetstiden inom statsförvaltningen. I en del av ämbetsverken utnyttjas uppgifterna om fördelningen av arbetstiden i praktiken inte alls. Uppgifterna om fördelningen av arbetstiden bör utnyttjas såväl i ledningen och utvecklingen av ämbetsverket som i rapporteringen om verksamheten.
Målet om tre sinsemellan interoperabla datasystem för polisen och justitieförvaltningen uppnåddes inte. Om de interoperabla systemen hade genomförts skulle de ha möjliggjort smidig informationsöverföring över myndighetsgränserna och effektiviserat behandlingen av brottmål.
Varje kandidat i Europaparlamentsvalet kan öka transparensen i valfinansieringen genom att lämna in en förhandsredovisning av sin valfinansiering så snart som möjligt. Efter valet lämnar de ledamöter och ersättare som valts till Europaparlamentet en slutlig redovisning.
Förhandsredovisningar av finansieringen av valkampanjerna vid presidentvalet 2024 kan redan lämnas in till Statens revisionsverk. Ingen kandidat har ännu lämnat in någon förhandsredovisning av finansieringen av valkampanjen.
Digitaliseringen påverkar på många sätt ämbetsverkens verksamhetsprocesser samt den interna kontrollens funktion. En fungerande intern kontroll stödjer också målen för det funktionella resultatet. De kontroller som byggs upp inom verksamhetsprocesserna bör också förebygga fel och missbruk.