Myndigheterna anser att läget för hanteringen av cybersäkerheten är relativt gott. Man bör se till att de viktigaste åtgärderna som identifierats i strategin för cybersäkerhet genomförs.
Förvaltningsreformen förbättrade förutsättningarna för effekter i kommunikationsministeriets förvaltningsområde, men den gav inte upphov till konkurrens på marknaden för digitala tjänster. Statens revisionsverk rekommenderar att kommunikationsministeriet tydligt fastställer målen för kommande betydande reformer och uppföljningsförfarandena för dessa samt utvecklar Fintraffics verksamhetsförutsättningar.
Myndigheterna satsar på att utveckla digitala tjänster, men man är också i stor utsträckning medveten om behovet av alternativa servicekanaler. Många grupper, inte bara äldre personer, behöver stöd i användningen av digitala tjänster.
Beredningen av projekt och reformer som överskrider val- och regeringsperioderna har försvårats av ändrade mål, oändamålsenlig organisering av beredningsarbetet, knappa resurser och långsamma beslutsprocesser. När beredningen inleds bör man säkerställa att det finns tillräckliga förutsättningar för en effektiv beredning.
Digitaliseringen av social- och hälsovården behöver en enhetlig målbild, mot vilken välfärdsområden som befinner sig i olika situationer kan styras. Social- och hälsovårdsministeriet har redan inlett ett strategiarbete, som man bör satsa på. Social- och hälsovårdsministeriet bör också uppmuntra välfärdsområden till samarbete i fråga om social- och hälsovårdens ICT-förändringar och utveckling av digitaliseringen.
Den som beställer ett informationssystem kan ha förbundit sig till en viss leverantörs teknik, vilket kan begränsa möjligheterna att utnyttja tekniken, lösningen eller tjänsten med någon annan än den ursprungliga leverantören. Leverantörsberoende är dock inte alltid något negativt. Det finns också metoder för att undvika beroende.
Gemensamma mål saknas för livscykelhanteringen av statsförvaltningens informationssystem och informationssystemhelheter. Statens revisionsverk rekommenderar att finansministeriet främjar enhetligare förfaranden för livscykelhantering av ämbetsverkens informationssystem. En lång livscykel kan också vittna om lyckad planering.
Suomi.fi-tjänsternas utnyttjandegrad varierar avsevärt. För att nyttan av de gemensamma stödtjänsterna inom digitaliseringen ska vara större, är det skäl att i allt högre grad betona kundernas behov i utvecklingen av tjänsterna.
Inkomstregistret som infördes i början av 2019 har ännu inte minskat arbetsgivarnas administrativa börda. Särskilt de som anmäler löneuppgifter borde höras i samband med utvecklingen av inkomstregistret, så att det blir smidigare att lämna in en anmälan och att behovet av retroaktiva korrigeringar minskar.
Vad ska du göra när du inte vet nästan någonting alls om revision eller artificiell intelligens (AI)? Som nya anställda hade vi en stark vilja att lyckas och utveckla revisionsarbetet efter framtida behov. De som deltog i Statens revisionsverks program för unga experter fick ett utvecklingsprojekt som syftade till att introducera revisionsverket till AI. Projektet visade sig vara inspirerande och krävande. Redan i början framkom att vi behövde hjälp av erfarna revisorer för att kunna lyckas i uppdraget.
Hurdana karriärvägar kan leda till tjänstemannaarbete? Och hurdan är staten som arbetsgivare för en nyutexaminerad? I tredje avsnittet av ”Intona”-podden diskureras staten som arbetsgivare.
Hurdana karriärvägar kan leda till tjänstemannaarbete? Och hurdan är staten som arbetsgivare för en nyutexaminerad? I tredje avsnittet av ”Intona”-podden diskuteras staten som arbetsgivare.